Защо да рекламираме в радио?

През ноември 2004 г. Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) прави експеримент, който трябва да установи дали и колко ефективна и запомняема е радиорекламата. Опитът е следният: Рекламната кампания за откриването на нов голям магазин за битова електроника в София ще се проведе единствено в радио. Резултатите са интригуващи: За две седмици през ноември радиокампанията достига до 51.2% от целевата група - населението на столицата на възраст между 19 и 54 години. С бюджет от около близо13 хиляди лева кампанията постига по-добри от предварително планираните резултати сред целевата група. След двуседмичната радиокампания се установява, че 43.2% от всички столичани на възраст между 19 и 54 години са научили за откриването на нов магазин за електроуреди. Половината от тях са запомнили и са в състояние да повторят посланията на радиокампанията, а другата половината ги приписват на други медии - телевизията и вестниците. Е, очевидно радиото е подходяща за рекламиране медиа, нали?

Ако този пример за успешен рекламен канал не Ви се е сторил достатъчно убедителен, за да инвестирате в радио, по-долу ще откриете още няколко причини защо си струва да го направите.

1. Радио предлага ефективно таргетриране

Таргетирането позволява на рекламодателите да говорят избирателно само на групите, от които се интересуват и по-важното - оптимизират бюджетите си за реклама, като се фокусират ефективно само върху таргета си. Радио е електронната медия, която таргетира слушателите най-ефективно, защото различните станции привличат различни слушатели - ако вашият потенциален клиент е мъж на вързаст около 35 години, предпочита в задръстванията да слуша класик рок музика, то вашето радио за реклама е Радио Star FM. Ако обаче се стремите да привлечете като клиенти младежи на около 22 години, слушащи съвременна музика, интересуващи се от модерни и нови неща, със сигурност ще трябва да рекламирате в Радио Fresh! Ако таргетирате жени на 32 години, със семейство и успешна кариера, безспорно вашият избор трябва да е Радио FM+.

2. Радио може да се слуша винаги и навсякъде

Повечето радиослушатели се занимават с друга дейност, докато слушат радио. Това е и основният аргумент според рекламодателите, за да не инвестират в радио. Този „минус” всъщност е голямото предимство на радиото пред телевизията и пресата: медия, която аудиторията може да следи, дори докато прави нещо друго. Радитото е нещо, което се използва всеки ден, без да ангажира непременно вниманието. Така рекламодателите могат да достигнат до своите потребтели тях чрез т.н. "touchpoints" - когато те са на училище, на работа, сърфират в интернет, докато пътуват в автомобила, автобуса, преди да излязат за работа или докато пътуват за уикенда. И сега, когато радио може да се слуша и чрез мобилните телефони, по интернет и т.н., тези touchpoints стават още по-широко разпространени. И още един аргумент за скептиците – изследвания са показали, че 60% по-вероятно е слушател да запомни една реклама, именно докато върши друга физическа дейност.

3. Радио рекламите рядко се превключват от слушателите

Колкото и странно да звучи, но изследвания, проведени във Великобритания доказват, че радиото, заедно с киното, имат най-ниското ниво на избягване на реклама - хората рядко превключват станциите, докато текат рекламни блокове. Така слушателите са на разположение да чуят всяко съобщение, стига то да е от значение за тях, да е интригуващо и добре поднесено. Това е всъщност добра новина и страхотна възможност за рекламамодатели, които искат да спечелят нови клиенти, да кажат нещо на съществуващите клиенти, или просто да изтъкнат предимствата си от конкурента..

4. Радио има мултиплициращ ефект

Радиото е полезен рекламен канал и заради своята гъвкавост и адаптивност към аудиторията и новите стилове в забавлението.Според анализите за ефективност на медиите, рекламата в радио е подходяща подкрепа за телевизионните кампании – то мултиплицира ефекта от дадена рекламна кампания като го увеличава и затвърждава в съзнанието на аудиторията. Това е единствената медия, която чрез аудио-сигнали стимулира различни части на мозъка.

5. Радиото изгражда марката в ума

Радиокампаниите са единствените, които създават чувство за вездесъщност за марката. Това е поради две основни причини - първо, защото радиорекламите се излъчват по-често, и второ, защото потребтелите са склонни да прекарват дълго време в слушане на радио (средно по 14 часа на седмица). Помислете - има ли друга електронна медия, която толкова ефективно да въздейства за създаването на положителен образ на някоя марка у потенциалните и потребители?

6. Радио е ефективно, особено по интернет

Радио винаги е била силна "готова-за-действие" среда. В един свят, където една пета от интернет потребителите слушат радио, те са само на един клик разстояние от взаимодействащата им чрез радиорекламата марка.

7. Радио е "приятел"

Радиото е единственият рекламен канал, който се използва от потребителите и по емоционални причини – то е до тях, когато скучаят в колата, когато са изолирани в работата или докато вършат ежедневните си домакински задачи. Така слушателите виждат радиото като един вид приятел, а това е ценно предимство в контекста на борбата за рекламодатели. Радиото има и още по-силно оръжие – може да предлага уникални клиентски спонсорства и промоции. Когато водещ спомене небрежно за "нашите приятели в компанията Х", това действа подсъзнателно и у слушателя се създава усещане, че това е приятел на него самия.